Xbox anuluje Everwild po ponad dekadzie produkcji i zwolnieniach

Opublikowane przez: Piotr Sokołowski

Microsoft podjął zaskakującą decyzję o anulowaniu gry Everwild, rozwijanej przez brytyjskie studio Rare, nad którą prace trwały ponad dziesięć lat. Ten krok jest efektem szerokich cięć i restrukturyzacji w ramach Xbox Game Studios, które objęły także inne ważne projekty, takie jak Perfect Dark czy nową MMORPG powstającą w ZeniMax Online Studios. O decyzji poinformowano w oficjalnym wewnętrznym mailu Microsoftu, a jej przyczyną miały być trudności ze zdefiniowaniem jasnej wizji gry pomimo wielu restartów produkcji.

  • Microsoft anulował grę Everwild po ponad 10 latach produkcji, potwierdza Xbox i źródła branżowe.
  • Decyzja jest częścią szerokich zwolnień w Microsoft, które objęły ponad 9,000 pracowników i inne projekty Xbox Game Studios.
  • Problemy z jasną wizją i wielokrotne restarty produkcji były główną przyczyną anulowania Everwild.
  • Kluczowi twórcy Rare, w tym Greg Mayles, odeszli z firmy, ale studio pozostaje aktywne.
  • Microsoft kontynuuje rozwój innych tytułów i sprzętu, mimo restrukturyzacji i anulowania kilku ambitnych projektów.

Szef Xbox Game Studios, Matt Booty, potwierdził anulowanie Everwild, a informacje te potwierdzają liczne źródła branżowe. Restrukturyzacja doprowadziła także do odejścia kluczowych twórców z zespołu Rare, jednak studio pozostaje aktywne i planuje kontynuować pracę nad innymi projektami. Cała sytuacja jest częścią większych zmian w strategii Microsoftu dotyczącej jego działu gier i studiów, które mają na celu skupienie się na bardziej realistycznych i wykonalnych planach rozwoju.

Historia i rozwój projektu Everwild

Everwild był autorskim projektem studia Rare, które zyskało sławę dzięki kultowym tytułom takim jak Banjo-Kazooie czy Viva Piñata. Gra została oficjalnie zapowiedziana w 2019 roku, jednak nad jej rozwojem pracowano już od około dziesięciu lat, co potwierdzają informacje pochodzące z VideoGamer oraz Windows Central.

Projekt miał zaoferować unikalne doświadczenie w otwartym, dzielonym świecie, łącząc elementy eksploracji i interakcji z naturą oraz magicznymi istotami. Mimo ambitnych założeń, produkcja napotykała na liczne problemy. Jak podają serwisy Pure Xbox oraz VGC, brak jasnej wizji i konieczność wielokrotnych restartów produkcji znacząco opóźniały rozwój gry i komplikowały proces tworzenia.

Mimo tych trudności, w lutym 2025 roku Phil Spencer, szef Xbox, zapewniał o postępach zespołu pracującego nad Everwild. Jego słowa cytuje Eurogamer.net, podkreślając, że studio nadal intensywnie pracuje nad projektem i wierzy w jego potencjał.

Anulowanie Everwild i kontekst zwolnień w Microsoft

2 lipca 2025 roku Microsoft oficjalnie ogłosił anulowanie gry Everwild. Informację tę potwierdził Matt Booty, szef Xbox Game Studios, w wewnętrznym mailu do pracowników. Doniesienia te podały między innymi portale IGN oraz Push Square.

Decyzja o anulowaniu Everwild jest częścią szeroko zakrojonych cięć zatrudnienia, które dotknęły ponad 9,000 pracowników Microsoftu, czyli około 4% całego zespołu firmy. Informacje na ten temat publikowały Windows Central oraz Bloomberg. Restrukturyzacja objęła także inne ważne projekty Xbox Game Studios, takie jak nowy Perfect Dark oraz zapowiedzianą MMORPG tworzona przez ZeniMax Online Studios. W wyniku tych zmian doszło również do zamknięcia studia The Initiative, które działało przez siedem lat, nie wydając jednak żadnej gry – podaje Windows Central.

W konsekwencji restrukturyzacji z zespołu Rare odeszli ważni twórcy, m.in. Greg Mayles oraz Louise O’Connor, co odnotowuje GameSpot. Mimo trudności, studio Rare nie zostało zamknięte i nadal pozostaje aktywne, jak informuje Variety, planując dalsze działania i projekty.

Reakcje i perspektywy na przyszłość

Anulowanie Everwild spotkało się z rozczarowaniem środowiska graczy oraz branży. Projekt był długo oczekiwany i postrzegany jako potencjalna nowa marka studia Rare, podkreśla Xbox Mag. Wcześniejsze zapewnienia Phila Spencera o postępach i nadziejach na sukces gry, które relacjonuje GRYOnline.pl, budziły wśród fanów duże oczekiwania.

Pomimo anulowania Everwild i innych ambitnych tytułów, Microsoft kontynuuje rozwój pozostałych gier oraz planów sprzętowych. Aktualna restrukturyzacja jednak wyraźnie wpływa na ambitne projekty w ramach Xbox Game Studios, co zauważają Windows Central i Push Square.

W Rare zaczynają krążyć pogłoski o nowych grach i projektach, co daje nadzieję, że studio nie zamierza zwalniać tempa. Według Central Xbox, mimo wyzwań, ekipa może postawić na bezpieczniejsze produkcje lub rozwijać dobrze znane marki, utrzymując swoją obecność na rynku.