Warszawa: Tramwaje nie dojadą na Okęcie od czerwca, zmiany do października
Od 2 czerwca 2025 roku mieszkańcy Warszawy muszą przygotować się na istotne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej łączącej centrum miasta z Okęciem. Powodem tych modyfikacji jest realizacja dużej inwestycji – budowa nowej trasy tramwajowej oraz remont torowiska na kluczowym skrzyżowaniu ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha. W efekcie zostaną zawieszone kursy tramwajów linii 15 i 25, a trasy linii 1 i 9 ulegną skróceniu. Dla zapewnienia sprawnego dojazdu w miejsce zawieszonych linii uruchomiono specjalne linie zastępcze – tramwajową 75 oraz autobusowe Z9 i Z14. Prace potrwają około 4,5 miesiąca, a pełna przywrócenie ruchu tramwajowego planowane jest na październik 2025 roku. Zmiany obejmują także reorganizację ruchu w rejonie placu Bankowego oraz wprowadzenie tymczasowych rozwiązań drogowych, mających ułatwić poruszanie się w trakcie prowadzonych robót.

- Od 2 czerwca 2025 r. tramwaje nie dojeżdżają z centrum Warszawy na Okęcie z powodu budowy nowej trasy i remontu torowiska.
- Zawieszone linie tramwajowe 15 i 25, skrócone trasy linii 1 i 9, uruchomiono linie zastępcze 75, Z9 i Z14.
- Tramwaje na Ochocie kończą bieg na pętli plac Narutowicza, wprowadzono tymczasowe buspasy i rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych.
- Prace potrwają około 4,5 miesiąca, tramwaje wrócą na trasę w październiku 2025 roku.
- Budowa pełnej „gwiazdy” tramwajowej na skrzyżowaniu Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz budowa tunelu pod Alejami Jerozolimskimi to kluczowe elementy inwestycji.
Zakres i przyczyny zmian w kursowaniu tramwajów
Od początku czerwca tramwaje nie będą już dojeżdżać z centrum Warszawy na pętlę P+R Al. Krakowska zlokalizowaną na Okęciu. Głównym powodem jest budowa nowej trasy tramwajowej, a także remont istniejącego torowiska na jednym z najbardziej newralgicznych skrzyżowań w mieście – ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha. W praktyce oznacza to zawieszenie kursowania linii tramwajowych 15 i 25, które obsługiwały połączenie między centrum a Okęciem. Jednocześnie trasy linii 1 i 9 zostaną skrócone i będą kończyć bieg na pętli plac Narutowicza na Ochocie.
Jak podaje portal warszawa.eska.pl, zmiany są efektem realizacji koncepcji tzw. „gwiazdy” tramwajowej na wspomnianym skrzyżowaniu Bitwy Warszawskiej 1920 r. Nowa infrastruktura umożliwi skręty tramwajów w różnych kierunkach, co znacząco poprawi możliwości komunikacyjne w przyszłości, jednak w trakcie prac konieczne są poważne utrudnienia w ruchu tramwajowym. TVN Warszawa informuje, że na ulicy Grójeckiej powstanie nowy węzeł tramwajowy, który pozwoli na bardziej elastyczne prowadzenie kursów i zwiększy przepustowość tej części sieci.
Organizacja komunikacji zastępczej i zmiany w ruchu
Aby zminimalizować niedogodności dla pasażerów, w miejsce zawieszonych linii 15 i 25 uruchomiono specjalną linię zastępczą tramwajową numer 75 oraz dwie autobusowe linie – Z9 i Z14. Te dodatkowe połączenia mają zapewnić sprawny dojazd na Okęcie oraz obsłużyć pasażerów korzystających z dotychczasowych tras tramwajowych w okresie remontu. Tramwaje kursujące na Ochocie będą kończyć bieg na pętli plac Narutowicza, co potwierdza TVN Warszawa.
W celu usprawnienia ruchu w rejonie prowadzonych prac wprowadzono także tymczasowe buspasy oraz specjalne rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych. Takie rozwiązania mają ułatwić manewrowanie pojazdów komunikacji miejskiej i zminimalizować korki. Według transinfo.pl, remont torowiska obejmuje odcinek między placem Narutowicza a ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r., co jest newralgicznym fragmentem trasy tramwajowej.
Harmonogram prac i perspektywy powrotu tramwajów
Według informacji przekazanych przez Warszawa Radio ESKA, prace budowlane i remontowe potrwają około 4,5 miesiąca. Oznacza to, że pełne przywrócenie kursowania tramwajów na dotychczasowych trasach nastąpi dopiero w październiku 2025 roku. Postęp prac jest już widoczny – raportwarszawski.pl informuje, że strop tunelu tramwajowego pod Alejami Jerozolimskimi jest w trakcie zasypywania, co świadczy o zaawansowaniu inwestycji.
Budowa tunelu na Dworcu Zachodnim to jeden z kluczowych elementów całego projektu, który ma w przyszłości odmienić komunikację tramwajową w stolicy. W konsekwencji tych inwestycji znaczące zmiany w kursowaniu linii tramwajowych są nieuniknione. Jak zauważa TVN Warszawa, decyzja o zawieszeniu linii 15 i 25 oraz skróceniu tras linii 1 i 9 wynika bezpośrednio z konieczności prowadzenia rozległych prac budowlanych i remontowych, niezbędnych dla poprawy infrastruktury.
Warszawiacy powinni się liczyć z chwilowymi utrudnieniami, które jednak mają sprawić, że podróże tramwajem staną się w przyszłości wygodniejsze, sprawniejsze i bardziej przyjazne.