Wałbrzych rozwija flotę wodorowych autobusów – 26 pojazdów już na trasach

Opublikowane przez: Agnieszka Zimny

Wałbrzych konsekwentnie stawia na ekologiczny transport publiczny, inwestując w autobusy zasilane wodorem. Do czerwca 2025 roku miasto odebrało wszystkie 20 autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen, które już kursują po miejskich trasach. Wkrótce na ulice wyjedzie kolejnych 6 pojazdów, które właśnie przechodzą wstępne testy. Równocześnie rozwijana jest infrastruktura – 31 lipca Orlen uruchomi trzecią w Polsce stację tankowania wodoru, zlokalizowaną w Wałbrzychu przy ulicy Wysockiego.

  • Wałbrzych posiada już 20 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 Hydrogen, które kursują po mieście.
  • Kolejne 6 autobusów zostało dostarczonych i wkrótce wyjedzie na trasy.
  • Miasto inwestuje około 80 mln zł brutto w zeroemisyjny transport, co jest największą taką inwestycją w historii Wałbrzycha.
  • Orlen uruchomi 31 lipca stację tankowania wodoru w Wałbrzychu, trzecią tego typu w Polsce.
  • Przetarg na kolejne 14 autobusów został unieważniony, ale planowane jest jego wznowienie jeszcze tego lata.

Miejski Zakład Usług Komunalnych podkreśla, że wodór odgrywa kluczową rolę w dekarbonizacji transportu publicznego, szczególnie tam, gdzie napędy bateryjne nie są optymalne. Pomimo unieważnienia przetargu na kolejne 14 autobusów, miasto planuje wznowić postępowanie jeszcze tego lata, dążąc do rozbudowy floty do 34 pojazdów.

Realizacja kontraktu na autobusy wodorowe w Wałbrzychu

Do czerwca 2025 roku Wałbrzych odebrał komplet 20 autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen, które już regularnie obsługują kursy w ramach miejskiego transportu. Jak podaje TransInfo, jest to największa inwestycja w zeroemisyjny transport publiczny w historii miasta, o wartości około 80 milionów złotych brutto. Nowoczesne pojazdy, zgodnie z informacjami Wałbrzyszek.com, są w pełni zeroemisyjne i wpisują się w strategię Wałbrzycha na rzecz poprawy jakości powietrza oraz ograniczenia emisji zanieczyszczeń.

Obecnie do miasta dotarło kolejnych 6 autobusów tego samego modelu, które lada dzień rozpoczną kursy po ulicach Wałbrzycha. Pojazdy te przechodzą obecnie wstępne testy techniczne, by niebawem zasilić flotę i zwiększyć możliwości przewozowe w ramach ekologicznego transportu.

Rozwój infrastruktury i plany rozbudowy floty

Ważnym elementem rozwoju transportu wodorowego jest infrastruktura tankowania. Jak informuje e-magazyny.pl, 31 lipca 2025 roku Orlen otworzy trzecią w Polsce stację tankowania wodoru, która powstaje przy ulicy Wysockiego w Wałbrzychu. Obecnie autobusy wodorowe tankują tam w ramach porozumienia zawartego z firmą, co pozwala na sprawną obsługę floty.

Docelowo Wałbrzych planuje, aby flota autobusów zasilanych wodorem liczyła 34 pojazdy. Miejski Zakład Usług Komunalnych podkreśla, że wodór jest szczególnie istotny tam, gdzie napędy bateryjne mają ograniczenia, np. w dłuższych trasach lub trudniejszych warunkach eksploatacyjnych. Dzięki temu rozwój ekologicznego transportu w mieście może być bardziej efektywny i zrównoważony.

Problemy i wyzwania związane z dalszym rozwojem floty

Mimo dynamicznego rozwoju floty wodorowej, pojawiły się też wyzwania. Przetarg na zakup kolejnych 14 autobusów wodorowych został unieważniony z powodu niedopasowania parametrów technicznych oferowanych pojazdów do wymagań zamawiającego – podaje TransInfo.

W odpowiedzi na tę sytuację, władze Wałbrzycha planują jeszcze tego lata ponowne ogłoszenie postępowania przetargowego, aby kontynuować rozbudowę floty. Warunkiem koniecznym do uzyskania dofinansowania na nowe pojazdy jest sprzedaż starszych autobusów. Obecnie 14 starszych Solarisów zostało wystawionych na sprzedaż, jednak, jak informuje Dziennik Wałbrzych, nie znaleźli się chętni na ich zakup.

Sprzedaż starszych autobusów pozwala zdobyć fundusze potrzebne do rozwoju floty wodorowej i realizacji ekologicznych celów miasta. Pomimo wyzwań, Wałbrzych nie zwalnia tempa – z determinacją kontynuuje swoje plany, stawiając na nowoczesny, bezemisyjny transport publiczny.