Samorządy naciskają na MEN ws. nadgodzin nauczycieli przed nowym rokiem szkolnym

Opublikowane przez: Piotr Czapliński

Podczas ostatniego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego 23 lipca 2025 roku ponownie poruszono kwestię rozliczania nadgodzin nauczycieli. Temat ten nabrał szczególnej wagi po niedawnej uchwale Sądu Najwyższego, która wywołała szereg pytań i niejasności dotyczących ewidencji oraz wynagradzania dodatkowego czasu pracy pedagogów. Samorządy lokalne wyrażają rosnącą frustrację z powodu opóźnień i braku jasnych wytycznych, które utrudniają prawidłową organizację pracy szkół, w tym planowanie wycieczek szkolnych.

  • Samorządy naciskają na Ministerstwo Edukacji i Nauki o jasne rozwiązania w sprawie rozliczania nadgodzin nauczycieli przed nowym rokiem szkolnym.
  • Ministerstwo proponuje system zgłaszania nadgodzin przez nauczycieli do dyrektorów, którzy informowaliby organy prowadzące, ale temat pozostaje otwarty.
  • Nieuregulowane kwestie nadgodzin wpływają na odwoływanie wycieczek szkolnych i utrudniają organizację pracy świetlic szkolnych.
  • Podkomisja odpowiedzialna za zmiany w przepisach nie wznowiła prac od marca 2025 roku, co opóźnia rozwiązanie problemu.
  • W Polsce zatrudnionych jest ponad pół miliona nauczycieli, a niskie wynagrodzenia i problemy organizacyjne wpływają na spadek popularności zawodu.

Ministerstwo Edukacji i Nauki proponuje model, w którym nauczyciele mają zgłaszać dyrektorom obowiązki skutkujące nadgodzinami, a dyrektorzy – informować o nich organy prowadzące. Jednak pomimo tych propozycji temat pozostaje otwarty i wymaga pilnych rozstrzygnięć, zwłaszcza że nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami. Rodzice i uczniowie również zgłaszają swoje obawy, kierując petycje dotyczące odwoływanych wycieczek szkolnych, podkreślając, jak istotne są te zmiany dla codziennego funkcjonowania placówek edukacyjnych.

Aktualne dyskusje i postulaty samorządów wobec MEN

23 lipca 2025 roku podczas posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego ponownie podjęto temat rozliczania nadgodzin nauczycieli. Sprawa ta nabrała na sile po niedawnej uchwale Sądu Najwyższego, która wywołała wątpliwości dotyczące sposobu ewidencji i rozliczania czasu pracy pedagogów. Samorządy lokalne wywierają presję na Ministerstwo Edukacji i Nauki, domagając się konkretnych i jasnych rozwiązań, które powinny zostać wdrożone przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Podkreślają, że jest to dla nich priorytet, gdyż obecny stan prawny i organizacyjny utrudnia efektywne zarządzanie placówkami oświatowymi.

Główne problemy, na które wskazują samorządy, dotyczą niejasności w rozliczaniu nadgodzin, zwłaszcza co do długości okresu rozliczeniowego oraz sposobu prowadzenia ewidencji czasu pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji i Nauki zaproponowało, aby nauczyciele zgłaszali dyrektorom szkoły wszystkie obowiązki powodujące powstanie nadgodzin, a dyrektorzy mieli obowiązek informować o tym organy prowadzące szkoły. Pomysł ten jednak nie zamyka dyskusji i jest nadal przedmiotem szerokiej debaty na szczeblu rządowo-samorządowym. Jak podaje portal wprost.pl, samorządy wyrażają znaczną frustrację z powodu przeciągających się konsultacji i braku szybkich rozwiązań, co komplikuje sytuację organizacyjną w szkołach.

Konsekwencje nieuregulowanego rozliczania nadgodzin dla szkół i społeczności

Niejasności w zakresie rozliczania nadgodzin nauczycieli mają realny wpływ na codzienne funkcjonowanie szkół. Problemy z ewidencją i rozliczaniem dodatkowego czasu pracy przekładają się na trudności w planowaniu i realizacji wycieczek szkolnych, które coraz częściej są odwoływane. Rodzice i uczniowie, niezadowoleni z ograniczeń w organizacji zajęć wyjazdowych, kierują petycje do odpowiednich instytucji, domagając się szybkich i skutecznych rozwiązań – informuje portal wprost.pl.

Ponadto, nieuregulowana sytuacja wpływa także na funkcjonowanie świetlic szkolnych, które zgodnie z nowymi przepisami mogą być czynne do godziny 20:00. Jak podaje portalsamorzadowy.pl, nie przewidziano jednak dodatkowych środków finansowych na ich rozszerzoną działalność, co komplikuje organizację pracy i obciążenie nauczycieli. Wcześniej serwis strefaedukacji.pl informował, że podkomisja odpowiedzialna za zmiany w przepisach dotyczących rozliczania nadgodzin nie wznowiła prac od marca 2025 roku. Opóźnienia te znacząco utrudniają znalezienie kompromisowego rozwiązania i powodują narastające napięcia w środowisku szkolnym.

Kontekst zatrudnienia i wynagrodzeń nauczycieli w Polsce

W roku szkolnym 2023/2024 w Polsce zatrudnionych było 525 200 nauczycieli – podaje poradnikprzedsiebiorcy.pl. Zawód ten staje się jednak coraz mniej atrakcyjny z powodu niskich wynagrodzeń oraz rosnącej presji związanej z organizacją pracy i rozliczaniem nadgodzin. Sytuacja kadrowa w szkołach jest coraz bardziej skomplikowana, co wpływa na jakość edukacji oraz morale wśród pedagogów.

Mimo że nauczyciele mogą liczyć na podwyżki, jak wskazuje poradnikprzedsiebiorcy.pl, kwestie związane z rozliczaniem nadgodzin i organizacją pracy pozostają nierozwiązane i budzą niezadowolenie środowiska nauczycielskiego. Według informacji strefaedukacji.pl, nauczyciele z niecierpliwością oczekują wyjaśnień dotyczących przyczyn opóźnień w wprowadzaniu zmian mających poprawić ich sytuację finansową i organizacyjną. Brak jasnych i stabilnych regulacji utrudnia efektywne planowanie pracy oraz wpływa na motywację kadry nauczycielskiej.

Rozliczanie nadgodzin nauczycieli wciąż pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2025/2026. Zarówno samorządy, nauczyciele, jak i rodzice czekają na jasne i szybkie decyzje, które pomogą uporządkować organizację i finanse szkół. Obecne opóźnienia i niejasności prawne utrudniają codzienną pracę placówek oraz wpływają na dostępność dodatkowych zajęć, takich jak wycieczki czy świetlice. W najbliższych tygodniach ważne będzie znalezienie rozwiązań, które zadowolą wszystkich zainteresowanych.