Postępy budowy pierwszej podziemnej trasy tramwajowej do Warszawy Zachodniej
W Warszawie trwają intensywne prace nad pierwszą podziemną trasą tramwajową, która połączy dzielnicę Ochota z Dworcem Zachodnim. Inwestycja realizowana jest wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku i obejmuje około 1,6 kilometra nowej linii, w tym blisko 500 metrów tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr. Budowa, zaplanowana na lata 2024–2025, przebiega zgodnie z harmonogramem, a jej zakończenie przewidziano na 2026 rok. Projekt stanowi część większej trasy tramwajowej do Wilanowa i jest współfinansowany m.in. z funduszy unijnych na kwotę około 900 milionów złotych z całkowitego kosztu przekraczającego 2 miliardy złotych.

- Budowa pierwszej podziemnej trasy tramwajowej w Warszawie trwa i obejmuje około 1,6 km linii z 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr.
- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2026 rok.
- Zakończono przebudowę magistrali ciepłowniczej, ułożono pierwsze szyny i powstaje płyta denna tunelu.
- Projekt jest częścią większej trasy do Wilanowa, finansowany jest m.in. z funduszy unijnych na kwotę około 900 mln zł z całkowitego kosztu ponad 2 mld zł.
- Nowa trasa połączy kluczowe dzielnice Warszawy i zwiększy komfort komunikacji miejskiej, z podziemnym przystankiem zintegrowanym z Dworcem Zachodnim.
Dzięki nowemu tunelowi pasażerowie zyskają szybkie i wygodne połączenie z jednym z kluczowych węzłów komunikacyjnych stolicy, co ma przyczynić się do usprawnienia transportu publicznego między ważnymi dzielnicami miasta.
Zakres i znaczenie inwestycji
Budowa pierwszej podziemnej trasy tramwajowej w Warszawie to przedsięwzięcie obejmujące około 1,6 km nowej linii tramwajowej, z czego około 500 metrów będzie przebiegać w tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr. Trasa powstaje wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku i ma na celu połączenie dzielnicy Ochota z Dworcem Zachodnim.
Projekt ten stanowi fragment szerszej inwestycji – budowy trasy tramwajowej do Wilanowa, która połączy cztery warszawskie dzielnice: Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Całkowity koszt realizacji przekracza 2 miliardy złotych, z czego około 900 milionów złotych pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich na lata 2021–2027.
Jak podają muratorplus.pl oraz zyciewarszawy.pl, ta inwestycja ma istotne znaczenie dla rozwoju komunikacji miejskiej w Warszawie. Pozwoli ona nie tylko na zwiększenie przepustowości transportu publicznego, ale również na poprawę komfortu podróży i integrację różnych środków transportu.
Postępy prac budowlanych i harmonogram
Prace budowlane przy trasie rozpoczęły się w 2024 roku i przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem. Zakończenie inwestycji planowane jest na rok 2026. W ramach prowadzonych robót zakończono już przebudowę ważnej magistrali ciepłowniczej na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, co umożliwiło dalsze działania budowlane – informują TVN Warszawa oraz warszawa.naszemiasto.pl.
W powstającym tunelu tramwajowym układana jest płyta denna, czyli przyszła „podłoga” tunelu. Będzie to pierwszy tego typu tunel tramwajowy w stolicy, co podkreślają sektorkolejowy.pl oraz Warszawa Nasze Miasto. Na powierzchni ułożono również pierwsze nowe szyny oraz wykonano połowę planowanego rozjazdu, co potwierdza TVN Warszawa.
Według doniesień z NowaWarszawa.pl i Radio ESKA, tramwajem do Dworca Zachodniego będzie można dojechać najpóźniej w 2026 roku. Obecnie trwa przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej kolejnego odcinka trasy, biegnącego od Dworca Zachodniego do ulicy Kasprzaka, gdzie planowane są kolejne podziemne przystanki.
Znaczenie dla mieszkańców i komunikacji miejskiej
Nowa trasa tramwajowa będzie stanowić istotny element obwodowej linii łączącej dzielnice Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów, co przyczyni się do znacznej poprawy komunikacji między tymi obszarami – podaje portal NowaWarszawa.pl.
Podziemny przystanek przy Dworcu Zachodnim zostanie wyposażony w windy oraz schody ruchome, które połączą go z przejściem podziemnym dworca kolejowego, znacznie podnosząc komfort korzystania z transportu publicznego. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaznacza, że inwestycja jest ważna dla miasta i przebiega zgodnie z planem, mimo występujących czasowo utrudnień dla mieszkańców – relacjonują Warszawa Nasze Miasto oraz Radio ZET.
Warto podkreślić, że dzięki wcześniejszemu zaprojektowaniu rezerwy pod trasę w parku Pięciu Sióstr udało się uniknąć dużych strat przyrodniczych, co jest podkreślane przez przedstawicieli miasta.
W trakcie trwania prac budowlanych pasażerów linii tramwajowej numer 2 przewożą tymczasowo linie 26 i 33, informuje Warszawa Nasze Miasto, zapewniając ciągłość komunikacji miejskiej podczas realizacji inwestycji.
—
Pierwsza w Warszawie podziemna trasa tramwajowa to ważny krok w poprawie miejskiej komunikacji. Połączenie Ochoty z Dworcem Zachodnim, a wkrótce także rozszerzenie trasy do Wilanowa, ma nie tylko ułatwić codzienne podróże, ale też uczynić je bardziej komfortowymi i przyjaznymi dla środowiska. To, że prace idą zgodnie z planem, pokazuje, jak dobrze miasto i jego partnerzy z Unii Europejskiej potrafią współpracować, by zmieniać stolicę na lepsze.