PKP Intercity prezentuje luksusowe wagony serii 152A z prędkością 200 km/h

Opublikowane przez: Tomasz Sokołowski

PKP Intercity kontynuuje dynamiczną modernizację swojego taboru, prezentując pierwsze osiem zmodernizowanych wagonów typu 152A, które zostały wyprodukowane przez PESA Mińsk Mazowiecki. Oficjalna prezentacja nowych pojazdów odbyła się w poniedziałek, 21 lipca 2025 roku, a już teraz wagony kursują na trasie Warszawa–Hel, osiągając prędkość do 200 km/h. Ta inwestycja o wartości ponad 150 mln zł, finansowana z Krajowego Planu Odbudowy, jest częścią większego programu zakupu aż 644 nowych i zmodernizowanych wagonów, których łączna wartość przekracza 16,5 mld zł.

  • PKP Intercity odebrało pierwsze osiem zmodernizowanych wagonów serii 152A od PESA Mińsk Mazowiecki.
  • Wagony są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h i wyposażone w liczne udogodnienia podnoszące komfort podróży.
  • Wartość kontraktu na modernizację wagonów serii 152A wynosi ponad 150 mln zł i jest finansowana z Krajowego Planu Odbudowy.
  • PKP Intercity zamówiło łącznie 24 wagony serii 152A oraz 35 wagonów serii 154A, a cały program modernizacji taboru obejmuje 644 wagony o wartości 16,5 mld zł.
  • Nowe wagony już kursują na trasie Warszawa–Hel i będą obsługiwać także inne popularne połączenia, m.in. pociąg "Posejdon" z Warszawy do Kołobrzegu.

Nowe wagony serii 152A oferują liczne udogodnienia mające na celu podniesienie komfortu podróży – od klimatyzacji, przez dostęp do Wi-Fi, aż po gniazdka USB i USB-C oraz dynamiczny system informacji pasażerskiej. Dzięki tym rozwiązaniom PKP Intercity stawia na nowoczesność i wygodę, odpowiadając na rosnące oczekiwania pasażerów.

Odbiór i prezentacja pierwszych wagonów serii 152A

W ubiegłym tygodniu PKP Intercity odebrało od PESA Mińsk Mazowiecki pierwsze osiem zmodernizowanych wagonów typu 152A. Oficjalna prezentacja tych pojazdów miała miejsce 21 lipca 2025 roku, podczas której przewoźnik zaprezentował nowości i udoskonalenia w taborze, podkreślając znaczenie inwestycji dla poprawy jakości usług kolejowych.

Jak podaje GeekWeek w INTERIA.PL, wagony są bezprzedziałowe i przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h, co umożliwia sprawne i komfortowe podróże na trasach dalekobieżnych. Każdy wagon wyposażono w 54 miejsca siedzące klasy pierwszej oraz nowe drzwi odskokowo-przesuwne, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, zwiększając wygodę pasażerów.

Nowoczesne udogodnienia i komfort podróży

Wnętrza wagonów serii 152A zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie podróżnych. Każde miejsce wyposażone jest w indywidualne oświetlenie, a pasażerowie mają dostęp do bezprzewodowego internetu Wi-Fi oraz gniazdek USB i USB-C, które umożliwiają ładowanie urządzeń elektronicznych podczas jazdy. Nowoczesna klimatyzacja zapewnia odpowiednią temperaturę niezależnie od warunków pogodowych.

Dodatkowo, zastosowano dynamiczny system informacji pasażerskiej z tablicami świetlnymi, co znacznie ułatwia orientację podczas podróży oraz dostęp do aktualnych informacji o trasie i przystankach. Według Forsal.pl, te udogodnienia nadają wagonów luksusowy charakter i znacząco podnoszą standard obsługi pasażerów. Jak informuje GeekWeek w INTERIA.PL, wagony serii 152A to nowoczesne pojazdy, które mają poprawić jakość usług oferowanych przez PKP Intercity.

Zakres inwestycji i plany rozwoju taboru

PKP Intercity zamówiło łącznie 24 wagony serii 152A, które mają trafić do przewoźnika do końca pierwszego kwartału 2026 roku, jak podaje Spider’s Web. Obecna modernizacja jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy, a wartość kontraktu wynosi ponad 150 mln zł, co potwierdzają raportkolejowy.pl oraz kolejnysources.

Jak informuje Next.Gazeta.pl, ta inwestycja jest elementem większego programu PKP Intercity, obejmującego zamówienie łącznie 644 nowych i zmodernizowanych wagonów o łącznej wartości 16,5 mld zł. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że nowe wagony serii 152A już osiągnęły maksymalną dopuszczalną prędkość na trasie Warszawa–Hel. Zaznaczył również, że wagony te będą obsługiwać także inne popularne połączenia, w tym pociąg „Posejdon” kursujący z Warszawy do Kołobrzegu.

Dodatkowo PKP Intercity zakontraktowało modernizację 35 wagonów serii 154A, których odbiór planowany jest na IV kwartał 2025 roku, jak informuje portal TransInfo. To kolejny krok w kierunku systematycznej wymiany i unowocześniania taboru, co pozytywnie wpłynie na komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

Znaczenie inwestycji dla polskiej kolei i przemysłu

Eksperci oraz przedstawiciele PKP Intercity podkreślają, że realizowane inwestycje znacząco podnoszą komfort i jakość podróży koleją w Polsce. Program modernizacji taboru jest realizowany we współpracy z polskimi producentami, co skutecznie wspiera krajowy przemysł kolejowy, o czym informuje miastoNS.pl.

Modernizacja taboru, o której piszą Money.pl i Strefa Biznesu, to krok w stronę bardziej konkurencyjnej i przyjaznej dla pasażerów polskiej kolei. To ważne zwłaszcza teraz, gdy oczekiwania podróżnych rosną, a rynek transportu dynamicznie się zmienia. Inwestycja ta jest częścią większego planu PKP Intercity, który ma sprawić, że podróż pociągiem będzie wygodniejsza i bardziej efektywna dla wszystkich.