Nowy most w Głuchołazach z pozwoleniem na budowę – inwestycja przeciwpowodziowa
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała 30 maja 2025 roku o uzyskaniu pozwolenia na budowę nowego mostu w Głuchołazach. To kluczowa inwestycja, która ma zastąpić zniszczony podczas powodzi we wrześniu 2024 roku obiekt i przywrócić sprawną komunikację drogową w regionie. Nowy most, zatwierdzony przez Ministra Rozwoju i Technologii, będzie nowoczesną konstrukcją jednoprzęsłową, żelbetową sprężoną, pozbawioną podpór w korycie rzeki Białej Głuchołaskiej, co ma zapobiec podobnym zniszczeniom w przyszłości.

- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała pozwolenie na budowę nowego mostu w Głuchołazach 30 maja 2025 roku.
- Nowa przeprawa zastąpi most zniszczony podczas powodzi we wrześniu 2024 roku.
- Most będzie jednoprzęsłowy, żelbetowy sprężony, bez podpór w korycie rzeki Białej Głuchołaskiej, co zwiększy jego odporność na powodzie.
- Obiekt będzie miał 52 metry długości, 19 metrów szerokości, dwa pasy ruchu oraz ciągi pieszo-rowerowe.
- Budowa ma rozpocząć się wkrótce i zakończyć w ciągu 12 miesięcy od uzyskania pozwolenia.
Budowa nowego obiektu ma ruszyć w najbliższym czasie i potrwać około 12 miesięcy. Most zostanie wyposażony w dwa pasy ruchu oraz ciągi pieszo-rowerowe, spełniając aktualne normy bezpieczeństwa i trwałości, dzięki czemu poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców oraz osób korzystających z tej ważnej trasy.
Tło i przyczyny inwestycji
We wrześniu 2024 roku powódź spowodowała całkowite zniszczenie istniejącego mostu w Głuchołazach oraz przeprawy tymczasowej, która była wykorzystywana do utrzymania komunikacji w czasie awarii. Skutki tego zdarzenia były poważne, gdyż przerwa w ważnym szlaku drogowym utrudniła codzienne funkcjonowanie lokalnej społeczności oraz transport towarów i usług.
Jak podaje serwis serwisrodzinny.pl, zniszczenie mostu było znaczącym problemem dla mieszkańców Głuchołaz i okolic, którzy musieli korzystać z objazdów, co wydłużało czas podróży i zwiększało koszty. Wcześniej portal finanse.wp.pl informował, że ekstremalne zjawiska pogodowe doprowadziły do całkowitego zniszczenia obiektu, co wymusiło pilne przygotowanie nowego projektu mostu, dostosowanego do wyzwań klimatycznych i hydrologicznych.
Decyzje administracyjne i zatwierdzenie projektu
30 maja 2025 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oficjalnie ogłosiła uzyskanie pozwolenia na budowę nowego mostu w Głuchołazach. To ważny etap inwestycji, który umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych.
Minister Rozwoju i Technologii zatwierdził zmieniony projekt mostu, co potwierdzają informacje portali glucholazy.naszemiasto.pl oraz nto.pl. Jak podaje nbi.com.pl, GDDKiA otrzymała zmienioną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) od Ministra, co jest formalnym potwierdzeniem gotowości do rozpoczęcia budowy.
Według danych z glucholazy.eu, projekt mostu jest zgodny z nowymi standardami technicznymi i bezpieczeństwa, co sprawia, że obiekt będzie bardziej odporny na ekstremalne warunki pogodowe oraz spełni współczesne wymagania użytkowników.
Specyfikacja techniczna nowego mostu
Nowy most w Głuchołazach będzie jednoprzęsłową, żelbetową sprężoną i belkową konstrukcją, co zapewni mu wysoką wytrzymałość oraz długą trwałość. Takie rozwiązanie techniczne podają opole.tvp.pl oraz motoryzacja.interia.pl, które wskazują na nowoczesne metody budowlane zastosowane w projekcie.
Obiekt będzie miał 52 metry długości i 19 metrów szerokości. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu oraz ciągi pieszo-rowerowe, co znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo użytkowników drogi. Informacje te potwierdza opole.tvp.pl, podkreślając, że most będzie dostosowany do potrzeb zarówno kierowców, jak i pieszych oraz rowerzystów.
Most zostanie zbudowany bez podpór w korycie rzeki Białej Głuchołaskiej, co ma na celu zwiększenie jego odporności na powodzie oraz ekstremalne warunki pogodowe. Radiopark.fm i glucholazy.naszemiasto.pl informują, że takie rozwiązanie minimalizuje ryzyko uszkodzeń konstrukcji w czasie wzmożonych przepływów wody czy gwałtownych zjawisk hydrologicznych.
Dodatkowo, jak podkreśla motoryzacja.interia.pl, konstrukcja mostu zostanie wzmocniona łukiem, co zwiększy stabilność i wytrzymałość całej przeprawy, dając większą gwarancję bezpieczeństwa na długie lata.
Jak podaje nto.pl, prace nad betonowym „pancernikiem” mają się rozpocząć niebawem, a ich zakończenie przewiduje się w ciągu roku od uzyskania pozwolenia na budowę. Dzięki temu mieszkańcy Głuchołaz mogą liczyć na szybki powrót pełnej funkcjonalności drogi i nowoczesnej infrastruktury już w ciągu najbliższych miesięcy.