Nowe zasady WF w szkołach: Co się zmieni?

Opublikowane przez: Michał Czapliński

W dniu 11 grudnia 2025 roku wprowadzono nowe zasady dotyczące wychowania fizycznego w polskich szkołach podstawowych. Przedstawiona nowa podstawa programowa dla klas IV-VI oraz VII-VIII wprowadza istotne zmiany, które mają na celu poprawę jakości nauczania oraz zwiększenie zaangażowania uczniów w aktywność fizyczną. Kluczowym elementem reformy jest podział na moduły tematyczne, który zachęca uczniów do aktywnego myślenia i refleksji. Joanna Labuda, nauczycielka wychowania fizycznego, zwraca uwagę, że problem nie leży jedynie w programie, ale również w odpowiednim przygotowaniu nauczycieli do realizacji nowych założeń, co jest niezbędne dla osiągnięcia zamierzonych celów.

11.02.2014 Tarnow Ferie w miescie Zajecia sportowe dla dzieci w hali Tarnowskiego Osrodka Sportu i Rekreacji fot Tadeusz Koniarz/REPORTER Tadeusz Koniarz/REPORTER
  • Nowa podstawa programowa WF wprowadza moduły tematyczne dla uczniów.
  • Kluczowym wyzwaniem jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do realizacji programu.
  • Reforma ma na celu zwiększenie aktywności fizycznej i zaangażowania uczniów.
  • Zmiany są odpowiedzią na rosnące problemy zdrowotne wśród dzieci.
  • Joanna Labuda zwraca uwagę na potrzebę szkoleń dla nauczycieli.

Nowe zasady wprowadzają zróżnicowanie i wzbogacenie zajęć wychowania fizycznego, co ma na celu dostosowanie edukacji do współczesnych potrzeb młodych ludzi. W kontekście tej reformy warto przyjrzeć się szczegółom nowej podstawy programowej oraz wyzwaniom, przed którymi stoją nauczyciele.

Nowa podstawa programowa wychowania fizycznego

Nowa podstawa programowa dla klas IV-VI składa się z ośmiu modułów, natomiast dla klas VII-VIII z dziewięciu modułów. Taki podział ma na celu zróżnicowanie zajęć i wprowadzenie większej różnorodności w programie wychowania fizycznego. Każdy z modułów rozpoczyna się pytaniami wiodącymi, które mają skłonić uczniów do aktywnego myślenia oraz refleksji nad tematyką zajęć, co z kolei ma na celu rozwijanie ich umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia.

Jak podaje portal radiozet.pl, zmiany te są częścią szerszej reformy edukacji. Zamierzeniem reformy jest dostosowanie programów nauczania do współczesnych wyzwań, z jakimi borykają się uczniowie, w tym do rosnących problemów zdrowotnych związanych z siedzącym trybem życia.

Wyzwania dla nauczycieli

Jednym z kluczowych problemów, który podkreśla Joanna Labuda, jest przygotowanie nauczycieli do wdrożenia nowych programów. Właściwe przygotowanie kadry nauczycielskiej jest niezbędne, aby zapewnić wysoką jakość nauczania oraz skuteczną realizację nowych modułów. Nauczyciele będą musieli przejść dodatkowe szkolenia, które pozwolą im dostosować metody nauczania do zmieniających się oczekiwań i potrzeb uczniów.

Labuda zauważa, że „problem leży gdzie indziej. Chodzi o nauczycieli”, co sugeruje, że sama zmiana programu nie wystarczy, aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne. Właściwe wsparcie dla nauczycieli, zarówno w zakresie szkoleń, jak i dostępu do nowoczesnych materiałów dydaktycznych, będzie kluczowe dla skutecznego wdrożenia reformy.

Oczekiwania i cele reformy

Celem reformy jest zwiększenie aktywności fizycznej uczniów oraz ich zaangażowania w zajęcia wychowania fizycznego. Oczekuje się, że nowe zasady pozytywnie wpłyną na zdrowie i samopoczucie dzieci, a także na ich rozwój osobisty. Zmiany mają również na celu rozwijanie umiejętności społecznych, współpracy w grupie oraz umiejętności interpersonalnych poprzez różnorodne formy aktywności fizycznej.

Jak podaje radiozet.pl, nowa podstawa programowa jest odpowiedzią na rosnące problemy zdrowotne wśród dzieci i młodzieży, które wynikają z siedzącego trybu życia. Wprowadzenie modułowego podejścia do wychowania fizycznego ma na celu nie tylko poprawę kondycji fizycznej uczniów, ale również budowanie ich pewności siebie oraz umiejętności pracy w zespole.

Wprowadzone zmiany to ważny krok w stronę nowoczesnej edukacji fizycznej, ale kluczowe będzie, jak dobrze nauczyciele zostaną przygotowani do ich realizacji oraz jakie wsparcie otrzymają od instytucji edukacyjnych. Sukces tego przedsięwzięcia zależy od zaangażowania wszystkich stron w proces transformacji.

Przeczytaj u przyjaciół: