Nowa era szkolenia pilotów: co dalej z zakupem śmigłowców dla Wojska Polskiego?

Opublikowane przez: Paweł Kowalewicz

Wojsko Polskie stoi u progu istotnej modernizacji swojego zaplecza szkoleniowego dla pilotów śmigłowców bojowych. Wydział Komunikacji Społecznej Agencji Uzbrojenia poinformował 23 maja 2025 roku o aktualnym stanie programu zakupu zintegrowanego systemu szkolenia, który ma na celu podniesienie jakości przygotowania pilotów do obsługi nowoczesnych maszyn. Obecnie polskie siły powietrzne korzystają głównie z lekkich śmigłowców SW-4 Puszczyk oraz przestarzałych Mi-2, co wyraźnie wskazuje na potrzebę szybkiego unowocześnienia floty szkoleniowej.

  • 23 maja 2025 r. Agencja Uzbrojenia poinformowała o stanie programu zakupu systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych.
  • Wojsko Polskie obecnie korzysta ze śmigłowców SW-4 Puszczyk oraz przestarzałych Mi-2 do celów szkoleniowych.
  • Konsorcjum Airbus, Babcock International i CAE przygotowuje ofertę na system szkolenia z wykorzystaniem śmigłowców H145M.
  • Polska planuje zakup 96 śmigłowców AH-64E Apache, co wiąże się z koniecznością unowocześnienia szkolenia pilotów.
  • Proces szkolenia pilotów nowych śmigłowców może potrwać około 10 lat, co podkreśla potrzebę szybkich działań modernizacyjnych.

W tle trwają prace nad ofertą konsorcjum Airbus, Babcock International oraz CAE, które proponują kompleksowy system szkolenia pilotów wraz z wykorzystaniem nowoczesnych śmigłowców H145M. Modernizacja floty szkoleniowej jest ściśle powiązana z planami zakupu nowych śmigłowców bojowych, takich jak AH-64E Apache i AW149, co podkreśla strategiczne znaczenie projektu dla zdolności operacyjnych Wojska Polskiego.

Aktualny stan programu zakupu śmigłowców szkolno-treningowych

23 maja 2025 roku Wydział Komunikacji Społecznej Agencji Uzbrojenia przekazał szczegółowe informacje dotyczące postępów w programie zakupu zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych. W odpowiedzi na pytania redakcji ZBiAM wyjaśniono, że obecnie Wojsko Polskie wykorzystuje do szkolenia lekkie śmigłowce SW-4 Puszczyk oraz wciąż eksploatuje starsze maszyny Mi-2. Ten stan rzeczy wskazuje na pilną potrzebę modernizacji floty szkoleniowej, która z jednej strony musi sprostać wymaganiom współczesnych systemów bojowych, a z drugiej – zapewnić kompleksowe i efektywne szkolenie pilotów.

Jak podaje portal zbiam.pl, realizowany proces zakupu jest ściśle powiązany z większymi programami modernizacji polskiej floty śmigłowców bojowych. Wśród nich szczególne znaczenie ma planowany zakup aż 96 nowoczesnych śmigłowców AH-64E Apache, które będą stanowić trzon sił powietrznych. W związku z tym konieczne jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań szkoleniowych, które pozwolą pilotom szybko i skutecznie opanować obsługę tych zaawansowanych maszyn.

Oferta konsorcjum Airbus, Babcock International i CAE na system szkolenia

W odpowiedzi na potrzeby Wojska Polskiego, konsorcjum Airbus, Babcock International oraz CAE przygotowuje wspólną ofertę na kompleksowy system szkolenia pilotów śmigłowców. Proponowany system opiera się na śmigłowcach H145M, które mają pełnić funkcję platformy szkoleniowej, ułatwiającej płynne przejście pilotów do obsługi maszyn bojowych nowej generacji.

Jak informuje portal portalobronny.se.pl, podpisano porozumienie dotyczące współpracy trzech podmiotów, które może mieć kluczowe znaczenie dla przyszłych zakupów szkoleniowych Wojska Polskiego. Wspólna oferta ma na celu nie tylko dostarczenie nowoczesnych śmigłowców, ale również wdrożenie kompleksowego systemu szkoleniowego obejmującego symulatory, programy nauczania oraz wsparcie techniczne. Dzięki temu przyszli piloci zyskają możliwość efektywnego przygotowania do obsługi nowoczesnych śmigłowców bojowych.

Wyzwania i potrzeby szkoleniowe Wojska Polskiego

Według analizy Defence24, Polska stoi przed wyzwaniem zakupu około 384 śmigłowców, co obrazuje skalę planowanej modernizacji i rozbudowy floty powietrznej. Szkolenie pilotów nowych maszyn będzie procesem długotrwałym – przewiduje się, że zajmie ono około 10 lat. Tak długi okres szkoleniowy podkreśla konieczność szybkiego wdrożenia nowoczesnych systemów szkoleniowych, które pozwolą na zwiększenie efektywności przygotowania personelu latającego.

Obecne wykorzystanie przestarzałych śmigłowców Mi-2 oraz lekkich maszyn SW-4 Puszczyk, jak zauważa Defence24, nie jest wystarczające, aby sprostać wymogom szkolenia pilotów dla nowoczesnych śmigłowców bojowych. Brak odpowiednio zaawansowanych środków szkoleniowych może negatywnie wpływać na tempo i jakość szkolenia, co w konsekwencji odbija się na gotowości bojowej całych sił powietrznych. W związku z tym modernizacja floty szkoleniowej i wdrożenie zintegrowanych systemów szkoleniowych to jeden z fundamentów przyszłej siły polskiego lotnictwa wojskowego.

Unowocześnienie floty śmigłowców szkoleniowych Wojska Polskiego to krok kluczowy dla podniesienia jakości szkolenia pilotów i zwiększenia efektywności działań powietrznych. Wprowadzenie nowoczesnych maszyn H145M wraz z zaawansowanym systemem szkoleniowym pozwoli lepiej przygotować się do wyzwań współczesnego pola walki i sprostać rosnącym wymaganiom technicznym. Ten program będzie miał istotne znaczenie dla bezpieczeństwa Polski na wiele lat.