MEN: Uczniowie z dyskalkulią i autyzmem nie będą zwolnieni z matury z matematyki

Opublikowane przez: Michał Czapliński

Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEN) oficjalnie odniosło się do kwestii zwolnień z obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki dla uczniów ze stwierdzoną dyskalkulią, autyzmem oraz specyficznymi trudnościami w uczeniu się. W komunikacie z 31 maja 2025 roku resort podkreślił, że nie planuje rezygnacji z tego egzaminu, jednak uczniowie z orzeczeniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych mogą korzystać z różnorodnych form wsparcia i dostosowań podczas egzaminu. Wiceminister edukacji Izabela Ziętka potwierdziła, iż w tej sprawie nie przewiduje się zmian legislacyjnych, a obowiązek zdawania matury z matematyki pozostaje bez zmian.

  • MEN nie planuje zwolnienia uczniów z dyskalkulią i autyzmem z obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki.
  • Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą korzystać z dostosowań takich jak wydłużony czas, odrębne arkusze i pomoc nauczyciela wspomagającego.
  • Wiceminister edukacji Izabela Ziętka potwierdziła brak zmian legislacyjnych dotyczących zwolnień z matury.
  • Od września 2025 roku wprowadzona zostanie ocena funkcjonalna, mająca na celu lepsze wsparcie uczniów i ocenę ich funkcjonowania w szkole.
  • Zatrudnienie specjalistów w szkołach wzrosło znacząco, co ma poprawić wsparcie dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi.

Równocześnie MEN zapowiedziało wprowadzenie od września 2025 roku nowej formy oceny – oceny funkcjonalnej – oraz zwiększenie zatrudnienia specjalistów w szkołach. Celem tych działań jest lepsze dostosowanie systemu edukacji do różnorodnych potrzeb uczniów z trudnościami edukacyjnymi, przy zachowaniu obowiązku realizacji egzaminów maturalnych.

Stanowisko MEN wobec zwolnień z matury z matematyki

W odpowiedzi na poselską interpelację dotyczącą zwolnień z egzaminu maturalnego z matematyki dla uczniów z dyskalkulią, autyzmem oraz innymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Ministerstwo Edukacji i Nauki jasno zaznaczyło, że nie przewiduje zniesienia tego obowiązku. Komunikat z 31 maja 2025 roku jednoznacznie podkreśla, że egzamin z matematyki pozostaje obowiązkowy dla wszystkich maturzystów, niezależnie od ich indywidualnych trudności edukacyjnych.

Wiceminister edukacji Izabela Ziętka potwierdziła brak planów wprowadzenia zmian legislacyjnych, które umożliwiałyby zwolnienia z matury z matematyki. W jej ocenie obowiązek ten pozostaje niezmieniony, a ministerstwo skupia się na zapewnieniu odpowiednich form wsparcia uczniom z orzeczeniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jak podaje samorzad.pap.pl, MEN zwraca uwagę, że uczniowie ci mają prawo do korzystania z dostosowań egzaminacyjnych, co ma pomóc im w lepszym funkcjonowaniu podczas testu.

Dostosowania i wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Ministerstwo Edukacji i Nauki podkreśla, że uczniowie z dyskalkulią, autyzmem oraz innymi trudnościami w uczeniu się mogą korzystać z szeregu ułatwień podczas egzaminu maturalnego z matematyki. Do dostępnych form dostosowań należą m.in. wydłużony czas przeznaczony na rozwiązanie zadań, odrębne arkusze egzaminacyjne dostosowane do potrzeb ucznia oraz wsparcie nauczyciela wspomagającego, obecnego w sali egzaminacyjnej.

Serwis strefaedukacji.pl informuje, że zatrudnienie specjalistów w szkołach — takich jak pedagodzy, psycholodzy i logopedzi — wzrosło w ostatnim czasie o ponad 149%, co ma na celu zwiększenie dostępności pomocy dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi. Dzięki temu szkoły mają większe możliwości oferowania indywidualnego wsparcia, co ma bezpośredni wpływ na lepsze przygotowanie do egzaminów.

Jak podaje mamadu.pl, prawo do korzystania z dostosowań egzaminacyjnych przysługuje uczniom posiadającym orzeczenia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, jednak nie oznacza to zwolnień z obowiązków egzaminacyjnych. MEN konsekwentnie podkreśla, że nie przewiduje zmian legislacyjnych umożliwiających zwolnienia z egzaminu maturalnego z matematyki i koncentruje się na poprawie warunków zdawania oraz wsparciu edukacyjnym.

Nowe rozwiązania w systemie oceniania i wsparcia od września 2025

MEN zapowiada, że od września 2025 roku w szkołach zacznie funkcjonować tzw. ocena funkcjonalna. Nowa forma oceniania ma wykraczać poza tradycyjne wyniki egzaminacyjne i uwzględniać całościowe funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym. Celem tej zmiany jest lepsze dostosowanie systemu edukacji do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów, szczególnie tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jak informuje edukacja.dziennik.pl, ocena funkcjonalna ma poprawić funkcjonowanie wszystkich uczniów w szkołach, a według portalu wprost.pl przedstawicielka MEN podkreśliła, że nowy system oceny będzie bardziej elastyczny i dostosowany do indywidualnych możliwości uczniów. MEN zaznacza, że dotychczasowy system edukacyjny nie w pełni odpowiada na różnorodne potrzeby uczniów, dlatego planowane zmiany mają na celu zwiększenie wsparcia i lepsze dostosowanie procesów nauczania.

Warto zauważyć, że jak wynika z informacji portalu pulshr.pl, ocena funkcjonalna nie będzie obowiązkowa. Taka decyzja ma dać szkołom i uczniom większą swobodę w wyborze formy oceny, która najlepiej odpowiada ich specyfice i sytuacji edukacyjnej.

Kontekst społeczny i postulaty dotyczące matury z matematyki

W debacie publicznej od lat pojawiają się głosy postulujące likwidację obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki, zwłaszcza w kontekście uczniów z trudnościami w uczeniu się. Jak donosi krakow.wyborcza.pl, petycje i dyskusje społeczne podkreślają, że nauka matematyki dla niektórych uczniów jest ogromnym wyzwaniem, określanym nawet jako „codzienna wspinaczka na Mount Everest”. Zwolennicy tych postulatów wskazują, że zwolnienie z matury z matematyki mogłoby zmniejszyć stres i poprawić dostęp do dalszej edukacji.

Mimo tych społecznych apeli, obecne stanowisko Ministerstwa Edukacji i Nauki nie przewiduje wprowadzenia zwolnień z obowiązkowego egzaminu z matematyki. Resort stawia na rozwój systemu wsparcia i dostosowań edukacyjnych, które mają umożliwić uczniom z trudnościami lepsze przygotowanie i zdanie egzaminu, zachowując jednocześnie wymóg jego odbycia.

MEN stara się znaleźć złoty środek między wymaganiami egzaminów a potrzebami uczniów z różnymi trudnościami, stawiając na wsparcie i nowoczesne podejście do oceniania, zamiast rezygnować z obowiązkowych testów. Dzięki tym zmianom uczniowie mają mieć większe szanse i elastyczność, by lepiej radzić sobie z edukacyjnymi wyzwaniami.