MEN proponuje nowe dane w Systemie Informacji Oświatowej i zmiany w prawie oświatowym
Ministerstwo Edukacji i Nauki zaprezentowało projekt rozporządzenia, który wprowadza istotne zmiany w Systemie Informacji Oświatowej oraz nowelizuje prawo oświatowe. Przedstawione 21 lipca 2025 roku rozwiązania zakładają m.in. obowiązek szczegółowego raportowania miejsca realizacji zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz nauczania indywidualnego. Nowe regulacje mają także umożliwić samorządom tworzenie szkół złożonych z więcej niż jednej szkoły podstawowej oraz wprowadzić wymóg pozytywnej opinii kuratora oświaty przy zakładaniu niepublicznych przedszkoli.

- MEN zaproponowało projekt rozporządzenia rozszerzający zakres danych w Systemie Informacji Oświatowej, w tym szczegółowe informacje o zajęciach indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego.
- Nowelizacja prawa oświatowego umożliwi samorządom tworzenie szkół złożonych z więcej niż jednej szkoły podstawowej oraz wprowadzi wymóg pozytywnej opinii kuratora przy zakładaniu niepublicznych przedszkoli.
- Celem zmian jest lepsze dostosowanie systemu edukacji do potrzeb społecznych i demograficznych oraz ułatwienie uczniom zarządzania informacjami przekazywanymi rodzicom.
- Propozycje MEN spotkały się z mieszanymi reakcjami – choć mają poprawić system edukacji, budzą też kontrowersje i obawy wśród rodziców i samorządowców.
- Projekt rozporządzenia został opublikowany 21 lipca 2025 roku i jest elementem szerszej reformy systemu edukacji w Polsce.
Celem tych zmian jest lepsze dostosowanie systemu edukacji do zmieniających się realiów społecznych i demograficznych, a także ułatwienie uczniom samodzielnego zarządzania informacjami przekazywanymi rodzicom, co ma na celu ograniczenie stresu związanego z nadzorem rodzicielskim. Propozycje wzbudzają jednak mieszane reakcje w środowisku edukacyjnym i wśród rodziców, którzy wyrażają zarówno nadzieje, jak i obawy co do skutków planowanych reform.
Projekt rozporządzenia MEN dotyczący Systemu Informacji Oświatowej
W dniu 21 lipca 2025 roku Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało projekt rozporządzenia, które wprowadza obowiązek wprowadzania do Systemu Informacji Oświatowej bardziej szczegółowych danych. Szczególny nacisk położono na rejestrowanie miejsca realizacji zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz nauczania indywidualnego.
Zmiana ta ma na celu poprawę jakości i precyzji gromadzonych danych oświatowych, co umożliwi skuteczniejsze monitorowanie i zarządzanie procesami edukacyjnymi na poziomie krajowym. Dzięki dokładniejszym informacjom możliwe będzie lepsze dopasowanie polityki oświatowej do realnych potrzeb uczniów i placówek edukacyjnych.
Jak podaje serwis samorzad.pap.pl, projekt rozporządzenia wpisuje się w szeroko zakrojone działania MEN, mające na celu modernizację i usprawnienie systemu edukacji w Polsce. Wprowadzane zmiany mają sprzyjać transparentności oraz efektywności funkcjonowania systemu informacyjnego oświaty.
Nowelizacja prawa oświatowego i nowe uprawnienia samorządów
Równolegle do projektu rozporządzenia, Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało nowelizację prawa oświatowego, która wprowadza istotne zmiany dotyczące organizacji szkół. Nowe przepisy umożliwią samorządom tworzenie szkół złożonych z więcej niż jednej szkoły podstawowej. Takie rozwiązanie ma ułatwić organizację i zarządzanie placówkami edukacyjnymi, pozwalając na lepsze wykorzystanie zasobów i koordynację działań między jednostkami.
Ponadto, projekt nowelizacji nakłada obowiązek uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty przy zakładaniu niepublicznych przedszkoli. Ma to na celu zwiększenie kontroli nad jakością funkcjonujących na rynku placówek niepublicznych, co ma wpłynąć na podniesienie standardów edukacyjnych i opiekuńczych.
Według portalu wprost.pl, nowe przepisy objąć mają również placówki niepubliczne, co wywołuje kontrowersje wśród samorządowców i środowiska edukacyjnego. Krytycy wskazują na możliwe ograniczenia autonomii samorządów oraz obawy przed nadmierną biurokratyzacją procesu zakładania i prowadzenia szkół oraz przedszkoli.
Cel zmian i reakcje środowiska edukacyjnego oraz rodziców
Głównym celem proponowanych zmian jest dostosowanie systemu edukacji do aktualnej sytuacji społecznej i demograficznej w kraju. Projekt przewiduje także ułatwienie uczniom samodzielnego zarządzania informacjami przekazywanymi rodzicom, co ma zmniejszyć negatywne skutki stresu związanego z nadzorem rodzicielskim, szczególnie poprzez dzienniki elektroniczne.
Jak informuje portal pacjenci.pl, zaproponowane zmiany mają kompleksowo odmienić system edukacji w Polsce. Jednak niektóre z pomysłów wzbudzają sprzeciw i obawy wśród rodziców, którzy wyrażają niepokój dotyczący konsekwencji wprowadzenia nowych regulacji. Wcześniejsze doniesienia tego portalu wskazywały, że część rodziców obawia się przede wszystkim o wpływ zmian na codzienne funkcjonowanie ich dzieci oraz relacje z placówkami edukacyjnymi.
Eksperci oraz przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Nauki podkreślają, że reformy mają na celu usprawnienie całego systemu edukacji i uczynienie go bardziej elastycznym. Dyskusje nad ostatecznym kształtem przepisów wciąż trwają, a resort zachęca do udziału w konsultacjach społecznych, by wziąć pod uwagę różnorodne opinie nauczycieli, rodziców i innych osób związanych ze szkołami.