LOT podpisał największy kontrakt na samoloty Airbus A220

Opublikowane przez: Jakub Pietras

Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały 16 czerwca 2025 roku podczas prestiżowych targów lotniczych Paris Air Show umowę na zakup 40 nowoczesnych samolotów Airbus A220 w wersjach 100 i 300. To największy kontrakt w historii narodowego przewoźnika, który ma znacząco wzmocnić jego pozycję na konkurencyjnym rynku europejskim. Nowe maszyny, wyposażone w oszczędne silniki Pratt & Whitney PW1500G, będą obsługiwać kluczowe trasy krajowe i europejskie, w tym połączenia do Amsterdamu, Berlina, Paryża i Wiednia.

  • LOT podpisał 16 czerwca 2025 roku umowę z Airbusem na 40 samolotów A220 z opcją na kolejne 44.
  • Dostawy samolotów rozpoczną się w 2027 roku i potrwają do 2031 roku.
  • Wybór Airbusa to efekt rywalizacji z Embraerem oraz uwzględnienie produkcji komponentów w Polsce i nowoczesności A220.
  • Nowe samoloty mają zwiększyć efektywność paliwową, zmniejszyć emisję i hałas oraz obsługiwać trasy krajowe i europejskie.
  • To największy kontrakt w historii LOT-u, który ma wzmocnić pozycję przewoźnika i wspierać rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dostawy samolotów zaplanowano na lata 2027–2031, co – jak podkreśla prezes LOT Michał Fijoł – otwiera przed przewoźnikiem nowe możliwości rozwoju oraz będzie istotnym elementem strategii wspierającej rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kontrakt wpisuje się w długofalową wizję modernizacji floty i zwiększenia udziału LOT-u w europejskim ruchu pasażerskim.

Podpisanie umowy i zakres zamówienia

16 czerwca 2025 roku podczas Paris Air Show Polskie Linie Lotnicze LOT oficjalnie zawarły umowę z Airbusem na dostawę 40 samolotów Airbus A220 w dwóch wersjach: A220-100 oraz A220-300. Umowa przewiduje również opcję na zakup kolejnych 44 maszyn, co może podwoić łączną liczbę zamówionych samolotów do 84. Harmonogram dostaw rozłożono na lata 2027–2031, co pozwoli na stopniową wymianę i rozbudowę floty.

Jak podaje portal defence24.pl, jest to największy kontrakt w historii zarówno Polskich Linii Lotniczych LOT, jak i Airbusa w Polsce. Z kolei serwis polsatnews.pl szacuje wartość umowy na setki milionów dolarów, natomiast według gazetaprawna.pl może ona sięgnąć nawet kilkunastu miliardów złotych. Tak duże zamówienie podkreśla ambicje LOT-u, by stać się znaczącym graczem na europejskim rynku lotniczym.

Wybór Airbusa i jego znaczenie dla LOT-u i Polski

Decyzja o wyborze Airbusa zapadła po zaciętej rywalizacji z brazylijskim producentem Embraerem, którego model 195-E2 był poważnym kandydatem do zamówienia. Jak informuje gazeta prawna, kluczowym czynnikiem okazała się obecność produkcji komponentów Airbusa w Polsce, co pozytywnie wpłynęło na decyzję LOT-u. Istotne były także nowoczesność i oszczędność samolotów A220 – spalają one około 25% mniej paliwa niż starsze modele, a przy tym charakteryzują się wyjątkowo niskim poziomem hałasu, co jest korzystne dla środowiska naturalnego.

Prezes LOT Michał Fijoł podkreślił, że nowe samoloty zapewnią przewoźnikowi „nowe możliwości rozwoju” i będą filarem strategii mającej na celu umocnienie pozycji LOT-u w regionie, jak relacjonuje interia.pl. Premier Donald Tusk nazwał podpisaną umowę największą inwestycją w historii narodowego przewoźnika, co potwierdza money.pl. Eksperci wskazują także, że wybór Airbusa to sygnał zacieśniania współpracy Polski z europejskim przemysłem lotniczym, co jest istotne z punktu widzenia rozwoju sektora w kraju, podkreśla rp.pl.

Charakterystyka samolotów Airbus A220 i planowane zastosowanie

Airbus A220-100 może pomieścić od 108 do 133 pasażerów, natomiast większa wersja A220-300 przewozi od 130 do 160 osób. Obie wersje dysponują maksymalnym zasięgiem do 6700 km, co pozwala na realizację szerokiej gamy połączeń europejskich i krajowych, podaje rp.pl. Samoloty te są napędzane silnikami Pratt & Whitney PW1500G, które zapewniają wysoką efektywność paliwową oraz niższą emisję spalin.

Jak informuje bezpiecznapodroz.org, model A220 spala około 25% mniej paliwa niż starsze modele samolotów, a jednocześnie jest wyjątkowo cichy, co sprzyja ochronie środowiska i zmniejsza uciążliwość dla mieszkańców terenów przyległych do lotnisk. Nowe maszyny będą obsługiwać przede wszystkim trasy krajowe oraz europejskie, w tym połączenia do takich miast jak Amsterdam, Berlin, Paryż i Wiedeń. W ten sposób LOT planuje wspierać rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego, o czym informują defence24.pl i rp.pl.

Już w 2027 roku do Polski trafią pierwsze samoloty, dzięki czemu LOT będzie mógł niemal podwoić swoją obecną flotę, która liczy 82 maszyny. Ten krok otwiera przed przewoźnikiem nowe możliwości rozwoju i pozwoli lepiej odpowiadać na rosnące oczekiwania pasażerów w naszym regionie.