LOT podpisał największy kontrakt na samoloty Airbus A220
Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały 16 czerwca 2025 roku podczas prestiżowych targów lotniczych Paris Air Show umowę na zakup 40 nowoczesnych samolotów Airbus A220 w wersjach 100 i 300. To największy kontrakt w historii narodowego przewoźnika, który ma znacząco wzmocnić jego pozycję na konkurencyjnym rynku europejskim. Nowe maszyny, wyposażone w oszczędne silniki Pratt & Whitney PW1500G, będą obsługiwać kluczowe trasy krajowe i europejskie, w tym połączenia do Amsterdamu, Berlina, Paryża i Wiednia.

- LOT podpisał 16 czerwca 2025 roku umowę z Airbusem na 40 samolotów A220 z opcją na kolejne 44.
- Dostawy samolotów rozpoczną się w 2027 roku i potrwają do 2031 roku.
- Wybór Airbusa to efekt rywalizacji z Embraerem oraz uwzględnienie produkcji komponentów w Polsce i nowoczesności A220.
- Nowe samoloty mają zwiększyć efektywność paliwową, zmniejszyć emisję i hałas oraz obsługiwać trasy krajowe i europejskie.
- To największy kontrakt w historii LOT-u, który ma wzmocnić pozycję przewoźnika i wspierać rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Dostawy samolotów zaplanowano na lata 2027–2031, co – jak podkreśla prezes LOT Michał Fijoł – otwiera przed przewoźnikiem nowe możliwości rozwoju oraz będzie istotnym elementem strategii wspierającej rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kontrakt wpisuje się w długofalową wizję modernizacji floty i zwiększenia udziału LOT-u w europejskim ruchu pasażerskim.
Podpisanie umowy i zakres zamówienia
16 czerwca 2025 roku podczas Paris Air Show Polskie Linie Lotnicze LOT oficjalnie zawarły umowę z Airbusem na dostawę 40 samolotów Airbus A220 w dwóch wersjach: A220-100 oraz A220-300. Umowa przewiduje również opcję na zakup kolejnych 44 maszyn, co może podwoić łączną liczbę zamówionych samolotów do 84. Harmonogram dostaw rozłożono na lata 2027–2031, co pozwoli na stopniową wymianę i rozbudowę floty.
Jak podaje portal defence24.pl, jest to największy kontrakt w historii zarówno Polskich Linii Lotniczych LOT, jak i Airbusa w Polsce. Z kolei serwis polsatnews.pl szacuje wartość umowy na setki milionów dolarów, natomiast według gazetaprawna.pl może ona sięgnąć nawet kilkunastu miliardów złotych. Tak duże zamówienie podkreśla ambicje LOT-u, by stać się znaczącym graczem na europejskim rynku lotniczym.
Wybór Airbusa i jego znaczenie dla LOT-u i Polski
Decyzja o wyborze Airbusa zapadła po zaciętej rywalizacji z brazylijskim producentem Embraerem, którego model 195-E2 był poważnym kandydatem do zamówienia. Jak informuje gazeta prawna, kluczowym czynnikiem okazała się obecność produkcji komponentów Airbusa w Polsce, co pozytywnie wpłynęło na decyzję LOT-u. Istotne były także nowoczesność i oszczędność samolotów A220 – spalają one około 25% mniej paliwa niż starsze modele, a przy tym charakteryzują się wyjątkowo niskim poziomem hałasu, co jest korzystne dla środowiska naturalnego.
Prezes LOT Michał Fijoł podkreślił, że nowe samoloty zapewnią przewoźnikowi „nowe możliwości rozwoju” i będą filarem strategii mającej na celu umocnienie pozycji LOT-u w regionie, jak relacjonuje interia.pl. Premier Donald Tusk nazwał podpisaną umowę największą inwestycją w historii narodowego przewoźnika, co potwierdza money.pl. Eksperci wskazują także, że wybór Airbusa to sygnał zacieśniania współpracy Polski z europejskim przemysłem lotniczym, co jest istotne z punktu widzenia rozwoju sektora w kraju, podkreśla rp.pl.
Charakterystyka samolotów Airbus A220 i planowane zastosowanie
Airbus A220-100 może pomieścić od 108 do 133 pasażerów, natomiast większa wersja A220-300 przewozi od 130 do 160 osób. Obie wersje dysponują maksymalnym zasięgiem do 6700 km, co pozwala na realizację szerokiej gamy połączeń europejskich i krajowych, podaje rp.pl. Samoloty te są napędzane silnikami Pratt & Whitney PW1500G, które zapewniają wysoką efektywność paliwową oraz niższą emisję spalin.
Jak informuje bezpiecznapodroz.org, model A220 spala około 25% mniej paliwa niż starsze modele samolotów, a jednocześnie jest wyjątkowo cichy, co sprzyja ochronie środowiska i zmniejsza uciążliwość dla mieszkańców terenów przyległych do lotnisk. Nowe maszyny będą obsługiwać przede wszystkim trasy krajowe oraz europejskie, w tym połączenia do takich miast jak Amsterdam, Berlin, Paryż i Wiedeń. W ten sposób LOT planuje wspierać rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego, o czym informują defence24.pl i rp.pl.
Już w 2027 roku do Polski trafią pierwsze samoloty, dzięki czemu LOT będzie mógł niemal podwoić swoją obecną flotę, która liczy 82 maszyny. Ten krok otwiera przed przewoźnikiem nowe możliwości rozwoju i pozwoli lepiej odpowiadać na rosnące oczekiwania pasażerów w naszym regionie.