Łatwiejszy dostęp do psychologa i logopedy w szkołach od września 2025

Opublikowane przez: Agnieszka Zimny

Rząd przyjął trzy projekty nowelizacji ustaw edukacyjnych, które mają na celu ułatwienie zatrudniania psychologów i logopedów w szkołach. Decyzja zapadła 8 lipca 2025 roku i obejmuje nowelizację Prawa oświatowego oraz dwie nowelizacje Karty nauczyciela. Wcześniej, 6 marca tego roku, minister edukacji Barbara Nowacka podpisała projekty rozporządzeń wprowadzających do szkół nowe przedmioty, w tym edukację zdrowotną, która uwzględnia również kwestie zdrowia psychicznego uczniów. Zmiany mają wejść w życie od września 2025 roku, co ma przyczynić się do poprawy wsparcia psychologicznego i logopedycznego dla dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych. Szczegóły wdrożenia są obecnie przedmiotem konsultacji społecznych, a niektóre z proponowanych rozwiązań wywołują kontrowersje na tle politycznym.

  • Rząd przyjął 8 lipca 2025 roku trzy projekty nowelizacji ustaw edukacyjnych, ułatwiające zatrudnianie psychologów i logopedów w szkołach.
  • Minister Barbara Nowacka podpisała 6 marca 2025 roku projekty rozporządzeń wprowadzających edukację zdrowotną, obejmującą zdrowie psychiczne.
  • Nowe przepisy mają wejść w życie od września 2025 roku i poprawić wsparcie psychologiczne oraz logopedyczne dla uczniów.
  • Reforma oświaty obejmuje także zmiany w nauce religii oraz wywołuje kontrowersje polityczne, w tym zaskarżenie nowelizacji do TK przez posłów PiS.
  • Szczegóły wdrożenia są obecnie w fazie konsultacji, co może wpłynąć na ostateczny kształt i tempo wprowadzania zmian.

Decyzja rządu o nowelizacji ustaw edukacyjnych

8 lipca 2025 roku rząd przyjął trzy projekty ustaw dotyczące edukacji, w tym nowelizację Prawa oświatowego oraz dwie nowelizacje Karty nauczyciela – poinformował rzecznik rządu Adam Szłapka. Głównym celem tych zmian jest uproszczenie procedur zatrudniania osób niebędących nauczycielami, w szczególności psychologów i logopedów, którzy odgrywają ważną rolę w wsparciu uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Jak podaje bankier.pl, nowe przepisy mają zwiększyć dostępność specjalistów w placówkach oświatowych, co ma przełożyć się na lepszą opiekę psychologiczną i logopedyczną dla uczniów.

Dotychczas obowiązujące regulacje wymagały, aby większość specjalistów zatrudnianych w szkołach posiadała status nauczyciela, co w praktyce ograniczało możliwość zatrudnienia wykwalifikowanych psychologów i logopedów, którzy nie spełniali tego kryterium. Nowelizacje przewidują zniesienie tego wymogu, co ma umożliwić zatrudnianie ekspertów z odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi, lecz bez formalnego tytułu nauczyciela. Tym samym rząd stara się odpowiedzieć na rosnące potrzeby w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego i rozwoju mowy dzieci i młodzieży w szkołach.

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej i wsparcie psychiczne w szkołach

Już 6 marca 2025 roku minister edukacji Barbara Nowacka podpisała projekty rozporządzeń, które wprowadzają do szkół nowe przedmioty, w tym edukację zdrowotną. W zakres tego przedmiotu wchodzą także zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym, co jest nowością w programach nauczania. Według informacji rp.pl, edukacja zdrowotna ma mieć charakter dobrowolny i planowo ma wejść w życie od września 2025 roku.

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej ma być istotnym elementem szerszej reformy oświaty, której celem jest nie tylko rozwijanie wiedzy uczniów, ale też zapewnienie im lepszego wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego. Nowe przepisy mają poprawić dostępność specjalistów takich jak psycholodzy i logopedzi, co ma bezpośrednio wpłynąć na jakość pomocy oferowanej dzieciom i młodzieży w szkołach. W praktyce oznacza to zwiększenie liczby etatów dla tych specjalistów oraz uelastycznienie zasad ich zatrudniania.

Kontekst reformy i kontrowersje wokół zmian

Reforma oświaty, której częścią są opisane powyżej zmiany, budzi jednak kontrowersje polityczne. Portal portalsamorzadowy.pl informował o rewolucyjnych zmianach, które obejmują między innymi ograniczenie nauki religii do jednej godziny tygodniowo. Takie rozwiązanie spotkało się z krytyką ze strony części środowisk politycznych i społecznych.

Posłowie Prawa i Sprawiedliwości zaskarżyli nowelizację rozporządzenia do Trybunału Konstytucyjnego, co wskazuje na narastające spory polityczne wokół reformy edukacji. Skarga ta może opóźnić lub zmienić ostateczne kształty nowych przepisów. Na etapie obecnych konsultacji społecznych szczegóły dotyczące wdrożenia nowych regulacji wciąż podlegają negocjacjom i możliwym modyfikacjom.

Choć rząd stawia na lepsze wsparcie psychologiczne i logopedyczne w szkołach, przyszłość niektórych elementów reformy wciąż budzi wątpliwości. Z jednej strony coraz więcej osób opowiada się za większą dostępnością specjalistów, z drugiej – polityczne spory mogą spowolnić tempo zmian. Mimo to zapowiedziane nowelizacje i rozporządzenia to ważny krok w stronę bardziej wszechstronnej opieki nad uczniami w polskiej oświacie.