Językowe SOS przed powrotem do szkoły. Jak pomóc dziecku, gdy ma zaległości w angielskim?

Opublikowane przez: EchoDnia2025

Uczniowie tracą od 17 do 34% wiedzy zdobytej w roku szkolnym podczas wakacji.1 Najbardziej odczuwalne są braki w przedmiotach wymagających systematyczności, takich jak język angielski. Po dwóch miesiącach bez kontaktu z językiem dzieci mają trudność z przypomnieniem słówek, konstrukcji gramatycznych i reagowaniem w prostych sytuacjach. Jak pomóc im szybko i skutecznie wrócić na właściwe tory przed rozpoczęciem roku szkolnego?

Uczniowie tracą od 17 do 34% wiedzy zdobytej w roku szkolnym podczas wakacji.1 Najbardziej odczuwalne są braki w przedmiotach wymagających systematyczności, takich jak język angielski. Po dwóch miesiącach bez kontaktu z językiem dzieci mają trudność z przypomnieniem słówek, konstrukcji gramatycznych i reagowaniem w prostych sytuacjach. Jak pomóc im szybko i skutecznie wrócić na właściwe tory przed rozpoczęciem roku szkolnego?

Angielski po wakacjach – z czym mierzą się uczniowie?

W pierwszych tygodniach września nauczyciele często obserwują spadek aktywności dzieci podczas zajęć językowych. Uczniowie, którzy jeszcze w czerwcu swobodnie formułowali krótkie wypowiedzi, po przerwie wakacyjnej mają problem z rozumieniem prostych poleceń czy przypomnieniem sobie znanych konstrukcji gramatycznych.

Język obcy to nie materiał do „wkuwania”, tylko umiejętność, którą trzeba ćwiczyć. Jeśli uczeń nie używa języka przez dwa miesiące, jego pewność siebie spada, zapomina podstawowe słowa i zaczyna unikać wypowiedzi. To całkowicie naturalne, ale wymaga szybkiej reakcji – komentuje Michał Gołębiowski z Tutlo.

Jak skutecznie pomóc dziecku nadrobić zaległości?

1. Diagnoza problemu i plan działania

Zamiast rozpoczynać nadrabianie „od początku podręcznika”, warto sprawdzić, które konkretne obszary wymagają wzmocnienia – czy problemem jest rozumienie ze słuchu, znajomość słownictwa, czy może budowanie wypowiedzi ustnych.

2. Krótkie, regularne sesje zamiast intensywnych korepetycji

Teoria spacing effect2 wykazuje, że rozłożone w czasie powtarzanie materiału zwiększa trwałość zapamiętywania w porównaniu z jednorazowym, intensywnym powtórzeniem.

Badania potwierdzają, że taka metoda sprzyja trwałej nauce i jest dobrze udokumentowana w literaturze psychologicznej.

3. Nauka przez działanie

Zamiast tradycyjnych ćwiczeń gramatycznych, warto wykorzystać formy bardziej angażujące dziecko, takie jak oglądanie bajek i filmów po angielsku. Najlepiej zacząć od takich, które już wcześniej oglądaliście po polsku. To pomoże uniknąć frustracji i zniechęcenia. Skutecznym sposobem są również gry językowe oraz rozmowy z lektorem w przyjaznej atmosferze.

4. Indywidualne tempo, elastyczny format

Dzieci znacznie lepiej radzą sobie z nadrabianiem zaległości, gdy uczą się we własnym tempie i bez presji grupy. Możliwość pracy 1:1 pozwala dostosować tematykę i styl zajęć do aktualnych potrzeb ucznia. Taka forma nauki sprzyja odbudowie pewności siebie i pomaga szybciej wrócić do swobodnej komunikacji w języku angielskim.

W Tutlo widzimy, że dzieci, które mają możliwość elastycznego wyboru tematu i lektora, dużo szybciej angażują się w naukę i częściej przełamują barierę językową – dodaje Michał Gołębiowski z Tutlo – To szczególnie ważne po wakacjach, gdy wiele z nich wraca do szkoły z poczuciem, że są „z tyłu”.

Dwa tygodnie, które robią różnicę

Dobrą praktyką może być poświęcenie ostatnich dwóch tygodni wakacji na lekką, ale systematyczną powtórkę językową. Codzienny kontakt z angielskim – nawet krótki – nie tylko ułatwi dziecku start we wrześniu, ale przede wszystkim zmniejszy stres i uczucie presji związane z zaległościami. Odpowiednie przygotowanie jeszcze przed pierwszym dzwonkiem daje dzieciom poczucie kontroli i sprawczości, co przekłada się na większą motywację do dalszej nauki.

1. https://teach.mapnwea.org/impl/normsResearchStudy.pdf

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Spacing_effect

Przeczytaj u przyjaciół: