Hideo Kojima planuje stworzyć pierwszą grę w kosmosie i lecieć na ISS

Opublikowane przez: Natalia Gilewski

Hideo Kojima, słynny twórca gier wideo, znany przede wszystkim z kultowej serii Metal Gear, postanowił pójść o krok dalej w swojej karierze. Autor najnowszej produkcji Death Stranding 2: On the Beach zapowiedział plany stworzenia pierwszej na świecie gry opracowywanej w przestrzeni kosmicznej. Aby zrealizować ten ambitny projekt, Kojima zamierza przejść specjalistyczne szkolenie, nauczyć się dokowania oraz spędzić kilka miesięcy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Jego motywacją jest nie tylko chęć innowacji, ale również pragnienie przełamania barier i doświadczenia prawdziwego życia, nawiązując do zjawiska określanego jako „choroba Toma Cruise’a”.

  • Death Stranding 2: On the Beach miało premierę 27 czerwca 2025 roku i zdobyło wysokie oceny (90 na Metacritic).
  • Hideo Kojima planuje zostać pierwszym twórcą, który stworzy grę w kosmosie, spędzając kilka miesięcy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
  • Twórca chce przejść specjalistyczne szkolenie, w tym naukę dokowania, i podjąć ryzyko, by poczuć się naprawdę żywy, nawiązując do „choroby Toma Cruise’a”.
  • W grze Kojima osobiście dodał swoje cameo i liczne odniesienia do siebie, które mogą budzić mieszane reakcje wśród graczy.
  • Death Stranding 2 osadzona jest w postapokaliptycznej Australii, inspirowanej filmem Mad Max, a produkcja porusza głębokie tematy zdrowia psychicznego.

Tymczasem jego najnowsza gra, wydana pod koniec czerwca 2025 roku na konsolę PlayStation 5, zdobywa entuzjastyczne recenzje, potwierdzając status Kojimy jako jednego z najbardziej wpływowych twórców w branży. Death Stranding 2 łączy w sobie postapokaliptyczny klimat z licznymi odniesieniami do samego twórcy, co podkreśla jego osobisty wkład i unikalne podejście do narracji.

Premiera Death Stranding 2 i reakcje twórcy

Death Stranding 2: On the Beach miało swoją premierę 27 czerwca 2025 roku wyłącznie na PlayStation 5. Gra spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem krytyków, osiągając średnią ocen na poziomie 90 punktów na portalach Metacritic oraz OpenCritic. Tak wysokie noty potwierdzają redakcje serwisów GamesRadar+, Push Square i Gamerant, które podkreślają zarówno innowacyjność, jak i głębię fabularną produkcji.

Hideo Kojima wyraził swoje zadowolenie z takiego przyjęcia, choć przyznał, że początkowo obawiał się, iż gra może być „zbyt lubiana” i wywołać nadmiernie pozytywne wrażenia u testerów. Jak podają GamesRadar+ i Push Square, twórca żartobliwie wskazał, że czasem jego zespół musi ignorować jego własne prośby o dodawanie do gry licznych odniesień do jego osoby.

W rzeczywistości Kojima zadbał o swoje cameo w produkcji, umieszczając w niej wiele ukrytych easter eggów. Choć z żalem zauważył, że zostały one szybko ujawnione w mediach społecznościowych, sam aktywnie promuje te niespodzianki, biorąc na siebie odpowiedzialność za spoilery, jak relacjonuje GamesRadar+.

Akcja Death Stranding 2 toczy się w postapokaliptycznej Australii, a Kojima przyznał, że inspiracją do stworzenia klimatu gry był kultowy film Mad Max, który towarzyszył mu w młodości. Ten wpływ widoczny jest w stylistyce i atmosferze produkcji, co podkreśla ABC News.

Za technologię motion-capture odpowiadała firma Nintendo Pictures, co potwierdza gamingbolt.com. Kojima nieustannie dostosowywał postacie do aktorskich interpretacji – przykładowo Mads Mikkelsen jako Cliff pali papierosy, ponieważ takie zachowanie wydawało się „cool” – informuje GamesRadar+.

Co ważne, produkcje Kojimy są znane z poruszania tematów związanych ze zdrowiem psychicznym oraz radzeniem sobie z osobistymi stratami. Recenzje i analizy, takie jak te publikowane przez Destructoid, podkreślają głębię emocjonalną i refleksyjny charakter gier, które wyróżniają się na tle innych tytułów w branży.

Ambitne plany Hideo Kojimy: gra w kosmosie

Hideo Kojima nie zamierza spocząć na laurach i już zapowiedział swój kolejny, niezwykle śmiały projekt – stworzenie pierwszej gry w kosmosie. Jak podają gry.interia.pl, GameSpot i VGC, twórca planuje spędzić kilka miesięcy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), gdzie będzie mógł pracować nad grą w warunkach niedostępnych dla większości deweloperów.

Aby przygotować się do tego wyzwania, Kojima zamierza przejść specjalistyczne szkolenie, w tym naukę dokowania – niezbędnej umiejętności, by bezpiecznie funkcjonować na orbicie, informuje Push Square.

Twórca podkreśla, że jego motywacją nie jest sama fascynacja lotem w kosmos, ale chęć podjęcia ryzyka i poczucia prawdziwego życia. Kojima odnosi się przy tym do tzw. „choroby Toma Cruise’a”, czyli potrzeby przełamywania granic i podejmowania ekstremalnych wyzwań, o czym informują GameSpot i VGC.

Wiek nie stanowi dla niego przeszkody – zauważa, że wielu astronautów ma ponad 60 lat, co dodaje mu determinacji. Jak relacjonuje Push Square, Kojima chce wykorzystać swoje doświadczenie i energię, by stworzyć projekt, który będzie przełamywał dotychczasowe bariery w branży gier.

Jego plan to nie tylko innowacja technologiczna, ale także próba pokazania, że człowiek potrzebuje przypadków i doświadczeń wykraczających poza codzienność, co podkreśla AUTOMATON WEST. Taki projekt ma szansę zrewolucjonizować spojrzenie na tworzenie i odbiór gier wideo.

Kontekst i tło kariery Hideo Kojimy

Hideo Kojima to jeden z najbardziej rozpoznawalnych japońskich twórców gier wideo, założyciel Kojima Productions w 2015 roku, jak wskazuje Wikipedia. Jego wcześniejsze dzieła, takie jak seria Metal Gear, a także pierwsza część Death Stranding, zdobyły szerokie uznanie za innowacyjne podejście do narracji i głębokie tematy poruszane w fabule.

Kojima słynie z preferencji do współpracy z zachodnimi aktorami, co wynika ze specyfiki tekstury skóry i wpływa na realizm postaci w grach – tę cechę zwraca uwagę Push Square. Jego twórczość często podejmuje kwestie zdrowia psychicznego i osobistych przeżyć, co znajduje odbicie w reakcjach i interpretacjach graczy oraz recenzentów, jak podkreśla Destructoid.

Kojima przez lata stworzył markę, która zręcznie łączy artystyczną wizję z technologicznymi innowacjami. Jego najnowsze projekty pokazują, że wciąż chce przesuwać granice świata gier, kierując się pasją, kreatywnością i gotowością do podejmowania wyzwań, które dla innych mogą wydawać się nieosiągalne.