Dofinansowanie do rowerów elektrycznych 2025: rusza program z dopłatą 4,5 tys. zł

Opublikowane przez: Paweł Wyrzykowski

Ministerstwo Klimatu wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej finalizują szczegóły nowego programu dopłat do rowerów elektrycznych, który ma ruszyć w trzecim kwartale 2025 roku. Inicjatywa pod nazwą „Mój rower elektryczny” zakłada budżet w wysokości 50 milionów złotych i przewiduje dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych nawet do 4,5 tysiąca złotych. Program skierowany jest do osób fizycznych, a wnioski będzie można składać wyłącznie drogą elektroniczną. O przyznaniu wsparcia zdecyduje kolejność zgłoszeń.

  • Program „Mój rower elektryczny” ruszy w III kwartale 2025 roku z budżetem 50 mln zł.
  • Maksymalna dopłata do roweru elektrycznego wyniesie 4,5 tys. zł, a do standardowego e-roweru do 2,5 tys. zł.
  • Wnioski będą składane online, a o wsparciu zdecyduje kolejność zgłoszeń.
  • Program potrwa do końca 2029 roku i jest skierowany do osób fizycznych.
  • NFOŚiGW zrezygnował z wymogu rejestracji roweru na policji, co upraszcza procedury.

Dzięki temu przedsięwzięciu resort klimatu wraz z NFOŚiGW chcą nie tylko ułatwić Polakom dostęp do ekologicznych środków transportu, ale także aktywnie przyczynić się do redukcji emisji zanieczyszczeń. Program ma potrwać do końca 2029 roku, a szczegóły dotyczące zasad oraz wymogów uczestnictwa są obecnie dopracowywane, by zapewnić sprawną i przejrzystą realizację wsparcia.

Start programu i jego cele

Program „Mój rower elektryczny” planowany jest do uruchomienia w trzecim kwartale 2025 roku, co potwierdzają najnowsze komunikaty Ministerstwa Klimatu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inicjatywa ma na celu przede wszystkim wsparcie osób fizycznych w zakupie rowerów elektrycznych, co jest elementem szerszej strategii promującej ekologiczny transport i przeciwdziałającej zmianom klimatycznym.

Z budżetem wynoszącym 50 mln zł, program umożliwi dofinansowanie około 17 tysięcy rowerów elektrycznych — taką informację podaje portal warszawawpigulce.pl. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać wyłącznie online, co ma usprawnić i przyspieszyć proces przyznawania środków. Kluczowym kryterium rozpatrywania zgłoszeń będzie ich kolejność, co powinno zmotywować zainteresowanych do szybkiego działania.

Wysokość dopłat i warunki programu

Maksymalna kwota dopłaty do zakupu roweru elektrycznego wyniesie 4,5 tys. zł, natomiast na standardowe modele przewidziano wsparcie do 2,5 tys. zł — taką informację przekazuje Forsal.pl. Warto podkreślić, że program nie obejmuje dofinansowań do pojazdów zakupionych w formie leasingu, co jest istotnym warunkiem uczestnictwa.

Beneficjentami programu będą wyłącznie osoby fizyczne, co podkreśla Dziennik.pl, wykluczając z możliwości skorzystania firmy czy instytucje. Dodatkowo, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zrezygnował z wymogu znakowania rowerów elektrycznych na policji. Jak informuje serwis swiatoze.pl, uproszczenie to eliminuje jedną z barier formalnych i pozwala na sprawniejsze korzystanie z programu.

Kontekst i dotychczasowe doświadczenia z e-rowerami w Polsce

W Polsce obserwuje się dynamiczny wzrost popularności rowerów elektrycznych. W 2023 roku zarejestrowano ich ponad 70 tysięcy, co wskazuje na rosnące zainteresowanie tym wygodnym i ekologicznym środkiem transportu, podaje swiatoze.pl. Program „Mój rower elektryczny” ma na celu dalsze zwiększenie dostępności e-rowerów poprzez wsparcie finansowe dla indywidualnych użytkowników.

Te działania wpisują się w szerszy trend wspierania ochrony środowiska i promowania zrównoważonego transportu w Polsce. Choć wcześniejsze programy dopłat do rowerów elektrycznych cieszyły się dużym zainteresowaniem, nowa inicjatywa została uproszczona i lepiej dopracowana, dzięki czemu łatwiej i szybciej można z niej skorzystać.