Boeing wznawia dostawy KC-46A Pegasus po trzymiesięcznej przerwie
Boeing wznowił dostawy samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych po blisko trzymiesięcznej przerwie, która nastąpiła na początku 2025 roku. Przerwa ta była konsekwencją wykrycia pęknięć w elementach powierzchni sterowej, co wymusiło kompleksową inspekcję całej floty oraz wstrzymanie dalszych dostaw. Na początku maja do bazy Travis Air Force Base trafiły dwa kolejne egzemplarze, zwiększając tamtejszą liczbę maszyn do 13.

- Boeing wznowił dostawy samolotów KC-46A Pegasus po blisko trzymiesięcznej przerwie spowodowanej wykryciem pęknięć w elementach sterowych.
- Na początku maja 2025 roku dostarczono dwa kolejne egzemplarze do bazy Travis Air Force Base, zwiększając tam liczbę maszyn do 13.
- Łącznie US Air Force posiada już 93 samoloty KC-46A Pegasus.
- Program KC-46A zmagał się z problemami technicznymi, ale wznowienie dostaw wskazuje na poprawę sytuacji.
- KC-46A konkuruje z europejskim Airbus A330 MRTT, popularnym w NATO i na innych rynkach.
Program KC-46A, choć od początku borykał się z wyzwaniami technicznymi, zdaje się obecnie wracać na właściwe tory. Boeing stopniowo odbudowuje zdolności operacyjne floty, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności na rynku samolotów do tankowania powietrznego, gdzie rywalizuje z popularnym w NATO Airbus A330 MRTT.
Przyczyny przerwy w dostawach KC-46A Pegasus
Na początku 2025 roku w samolotach KC-46A Pegasus wykryto pęknięcia w elementach powierzchni sterowej, co natychmiast spowodowało wstrzymanie dostaw kolejnych maszyn dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Problem ten miał poważne konsekwencje dla programu, wymuszając na dowództwie amerykańskiego lotnictwa przeprowadzenie dokładnej i kompleksowej inspekcji całej floty tych samolotów.
Przerwa w dostawach trwała blisko trzy miesiące, co stanowiło znaczące wyzwanie dla realizacji planów modernizacji i rozwoju zdolności tankowania powietrznego. Jak podaje Portal Obronny, sytuacja ta zmusiła firmę Boeing do wprowadzenia niezbędnych poprawek konstrukcyjnych oraz do szczegółowej weryfikacji procesu produkcji, by zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność maszyn.
Wznowienie dostaw i aktualny stan floty
Na początku maja 2025 roku Boeing dostarczył kolejne dwa egzemplarze KC-46A Pegasus do bazy Travis Air Force Base w Kalifornii. Tym samym liczba samolotów stacjonujących w tej lokalizacji wzrosła do 13. Te dostawy oznaczają 12. i 13. egzemplarz przeznaczony do operacyjnego użytku właśnie w Travis, co jest istotnym krokiem w odbudowie zdolności operacyjnych.
Łączna liczba dostarczonych maszyn KC-46A dla US Air Force sięga obecnie 93, potwierdzają dane z serwisu aviationwire.jp. Według Portalu Obronny wznowienie dostaw jest wyraźnym sygnałem poprawy sytuacji i stabilizacji programu, który przez wiele lat był obciążony różnego rodzaju problemami technicznymi i opóźnieniami.
Konkurencja na rynku samolotów tankowania powietrznego
KC-46A Pegasus musi mierzyć się na rynku z europejskim Airbus A330 MRTT, który cieszy się dużą popularnością wśród państw NATO oraz innych krajów na całym świecie. Rywalizacja ta jest niezwykle ważna dla utrzymania pozycji Boeinga w segmencie samolotów do tankowania powietrznego oraz ma strategiczne znaczenie dla możliwości operacyjnych Sił Powietrznych USA.
Portal Obronny zwraca uwagę, że poprawa jakości produkcji i wznowienie dostaw KC-46A mogą znacząco wzmocnić pozycję tego modelu na światowym rynku. Stabilizacja programu jest ważna nie tylko dla amerykańskiego przemysłu lotniczego, ale także dla utrzymania kluczowych zdolności w zakresie wsparcia powietrznego i globalnej projekcji siły.